In supervisie staat jouw ontwikkeling als professional centraal. Er wordt enerzijds competentiegericht gewerkt: je leert naast methodisch verantwoord behandelen, ook hoe je jouw vaardigheden doelgericht inzet met CGT, EMDR en/ of Schematherapie volgens de richtlijnen van de vakverenigingen. Daarnaast wordt er reflectiegericht gewerkt.
Voorbeelden van vragen die bij compentiegerichte supervisie horen zijn: Hoe voer ik een functie-en betekenis-analyse uit bij deze specifieke angst of somberte? Welke holistische theorie is bruikbaar bij deze client? Wat kan ik doen als de client dissocieert bij EMDR? Hoe herken ik een modus als er veel modi tegelijk lijken te spelen bij een client?
Reflectiegerichte supervisie houdt in dat er bewust wordt stilgestaan bij jouw keuzes en handelen: Waarom deed ik dit? Welke interventie past hier het best? Hoe sluit ik goed aan bij de cliënt? Hoe ga ik om met breuken en barsten in de therapeutische relatie? Hoe zorg ik voor psychologische veiligheid in mijn team? Hoe hanteer ik zelfzorg bij een complexe doelgroep?
Vakmanschap ontstaat door reflectie te verbinden met kennis, klinisch redeneren en praktische toepassing. Samen onderzoeken we hoe je evidence-based werken en jouw unieke professionele identiteit kunt integreren, zodat je met vertrouwen en helderheid behandelingen vormgeeft binnen een gebalanceerde therapeutische relatie.

Na afronding van (minimaal 30 uur) van de basisopleiding gedragstherapie kun je supervisie volgen voor de registratie tot cognitief gedragstherapeut. Een traject bestaat uit 10–20 sessies, waarbij ook dubbele sessies mogelijk zijn. Binnen de opleiding zijn minimaal twee verschillende supervisoren verplicht.

Volg je de opleiding tot GZ-psycholoog, psychotherapeut of klinisch psycholoog en zoek je supervisie passend bij het blok klachtgerichte behandeling voor volwassenen? In dit traject, gericht op de behandeling van PTSS, stel je je eigen pakket samen. Mogelijke interventies zijn EMDR, Imaginaire Exposure, Imagery Rescripting (ImRs), NET, BEPP en Exposure (in vivo).

Wil je je verder verdiepen in de behandeling van persoonlijkheidsproblematiek en leren werken met de taal van schematherapie? Ik bied supervisie aansluitend op de basiscursus aan, gericht op de junior registratie in 20 sessies. Daarbij is veel aandacht voor het oefenen met schema-interventies, experiëntiële technieken en het herkennen van je eigen schema’s in de therapeutische relatie.

Supervisie is gericht op het ontwikkelen van competenties die nodig zijn voor registratie bij de Vereniging EMDR Nederland (VEN). We werken doelgericht aan jouw persoonlijke leerdoelen, afgestemd op het niveau van het basis- of vervolgtraject.
De supervisie biedt ruimte voor het verdiepen van casusconceptualisatie, protocoltoepassing, werkrelatie en zelfreflectie. Naast technische vaardigheden besteden we aandacht aan de therapeutische houding en de integratie van EMDR binnen je bredere behandelrepertoire.
Mijn stijl van supervisie is gestructureerd en duidelijk, maar altijd in een open en vriendelijke sfeer. Ik gebruik humor en ervaringsgerichte werkvormen om het leerproces levendig en concreet te maken. Supervisie zie ik als een plek waar je niet alleen vaardigheden aanscherpt, maar ook jezelf als behandelaar beter leert kennen. Mijn kernwaarden in het geven van supervisie zijn: deskundigheid, betrouwbaarheid, humor en mensch zijn. Ik sluit aan bij jouw manier van leren en werken. Jij kunt steeds aangeven hoe het supervisieproces voor je verloopt en waar bijsturing helpend is. Zo blijft de supervisie afgestemd, concreet en betekenisvol – en bouw je stap voor stap verder aan je deskundigheid als behandelaar. Mijn kernwaarden in het geven van supervisie zijn: deskundigheid, betrouwbaarheid, humor en mensch zijn.
We starten met een kennismakingsgesprek waarin we jouw leerdoelen en de kaders vanuit de opleiding of cursus bespreken. We maken afspraken over voorbereiding, frequentie en evaluatie, en leggen dit vast in een supervisie-overeenkomst. De supervisie is veelal competentiegericht. Daarnaast koppelen we casuïstiek aan concrete leerdoelen en werken we gericht aan het vergroten van jouw kennis, klinisch redeneren en beroepsattitude. Zelfzorg als ggz-professional is een thema wat aan bod kan komen, mocht je dat wensen. Er wordt gewerkt met videofragmenten van therapiesessies waarbij er toestemming van clienten nodig is omdat deze te kunnen laten zien. Na elke sessie supervisie wordt er een reflectieverslag gemaakt, gekoppeld aan leerdoelen. Heb je vragen hierover? Stuur me dan gerust een mail.